Jordbrovägen och bebyggelsen runt om
Den del av Skeppsbron som ligger längst västerut innehåller Jordbrovägen och bebyggelsen precis väster om väen. Denna etappen rymmer utveckling av en ny stadsboulevard, nya kvarter med blandade funktioner, stadsgrönska, förtydligande av en av Jönköpings entréer och vägen in mot stadskärnan.
Möte mellan stad, natur, sjö och infrastruktur
I Västra Skeppsbron sammanstrålar många av Jönköpings viktiga element: vattnet, naturen, staden och
väginfrastrukturen. Munksjöns vattenspegel möter naturområdet vid Tabergsån och väginfrastrukturen, med infart och entré från E4 och Jordbrovägen som leder vidare in mot stadskärnan.
Utgångspunkter för området
Målet är att skapa ett stadsmässigt och trevligt boende- och arbetsområde med plats för gående, cykel-, kollektiv- och biltrafik samt generöst med grönska och ytor för vistelse. Den bärande stommen är Jordbrovägens nya utformning som stadsboulevard, inramad av ny bebyggelse och alléträd som skapar ett tydligt gaturum och riktning. Gränsen motnaturområdet utformas mer fritt och lekfullt, och blir en kaj mot det gröna.
Baksida blir framsida
Det som idag uppfattas som Jönköpings utkant, med verksamhetsområden i närheten av E4, ska bli en tydlig del av staden och en stadsentré. Baksidan ska förvandlas till framsida och visa upp Jönköping för besökaren istället för att avskärma sig från staden.
Stadsboulevard
Jordbrovägen, som idag är en infart och väg in till stadskärnan i Jönköping, får en ny och mer stadsmässig utformning som stadsboulevard. Bebyggelse ramar in gatan och tillsammans med alléträd skapas tydliga gaturum och en riktning och kontinuitet från cirkulationsplatsen längs med Jordbrovägen och norrut. Träd och planteringsytor skapar rumsligheter och vistelsevärden vid gång- och vistelseytor. Vistelseytor anläggs nära fasad och i ett grönt parkrum i mitten.
Stadsentré
Cirkulationsplatsen och bebyggelsen omkring den bildar ett tydligt stadsrum Den blir övergången mellan den mer storskaliga infrastrukturen och den täta staden och stadsgatan. Stadsentrén kan förstärkas genom att en högre struktur, såsom ett konstverk, placeras i cirkulationsplatsen samt att ett av husen i dess närhet kan vara högre och utgöra ett landmärke.
Möte med naturområdet
Grönområdet väster om Jordbrovägen upplevs idag som avskärmat och svårtillgängligt. Nya kopplingar och gångstigar in i området anläggs och den nya Strömsnäsgatan utformas som en kaj mot det gröna.
Väv ihop staden och det ”grönblå”
Jordbrovägens generösa framtida gatusektion medger inslag av såväl grönskande stråk som stora träd och nedsänkta planteringsytor för hantering av dagvatten. Här kan de grön-blå elementen vävas ihop med den täta staden och bli delar av en naturlig sekvens mellan stadsrum, vattenrum och grönområde.